1.9.2012

Kanaaleita, asuntolaivoja, fillareita - kiehtova Amsterdam

Ensivaikutelmia Amsterdamista
Perjantai 31.8.2012

Päivän teemaksi valittiin Van Gogh -museokäynti ja tutustuminen kaupunkiin. Kaupunki on inhimillisen kokoinen keskustan osalta ja jalankin voi liikkua kätevästi.

Museon sisäänkäynti.

Kaupunkikuvaa leimaa valtava risteilevien kanavien verkosto ja kanavia kehystävät viehättävät talot vinoine perustuksineen. Kanavien yli on lukuisia siltoja, joista osa nostosiltoja. Päädyimme yhdelle nostosillalle, mutta mekanismi jumittui, ennekun pääsimme kanavan toiselle puolelle. Onneksi se ei ollut kaupungin ainoa silta kyseessä.

Avattava silta kanaalin yli.

Amsterdam on sekoitus Pariisin arkkitehtuuria ja Venetsian kanaaleita, ehkä hiukan raskaammalla arkkitehtuurilla rakennettuna. Vanha kaupunki on pienipiirteinen ja kaupungin sydänalueen ulkopuolella on valtavia kolossimaisia rakennuksia. Asumme 15 min metromatkan päässä Ajaxin kotiareenan vieressä Anna Blomansiegelkadulla kotimajoituksessa. Valitsimme paikan, jossa on parkkeerausmahdollisuus ja saimmekin auton talon autotalliin. Julkiset parkkihallit ovat todella hinnakkaita ja parkkipäivästä voi joutua pulittamaan jopa 45 euroa.

Kanaalin rantaa ja asuntovene.

Asuntoja kanaalilla Amsterdamissa.
Omaleimasta Amsterdamissa on suuri asuntolaivojen ja kanaalin päälle rakennettujen asuntojen määrä. Harmi, että Suomessa on vasta viimeaikoina suostuttu harkitsemaan tätä asumisvaihtoehtoa. Veden päälle rakennetuissa asunnoissa on kaupungin perusinfra, viemärit, vesijohdot ja lämmitys. Huoneiston alla on jonkinlainen betonilaatta, jolla rakennus lepää. Useissa asunnoissa on pienoispuutarha terassilla tai talon katolla, kivoja uivia terasseja ja kaikenlaisia virityksiä viihtyvyyden parantamiseksi. Yllättävää on, että huoneistot vaikuttavat suurilta, kunnon asunnoilta, eikä miltään pikkukopperoilta.

Kaupunkikuvassa talot ja asuntolaivat ovat harmoninen kokonaisuus.

Asunto kanaalilla.
Asuntolaivan ovi.
Asuntolaivan ovi.
Kaupungissa liikutaan fillareilla, joka onkin kätevää kanavien kaupungissa, varsinkin kun autoilla ei pääse kaikkialle ja esimerkiksi vanhakaupunki on täysin suljettu autoilta iltaisin. Amsterdamissa on erittäin hyvä julkinen liikenne ja takseja näkyy kaupungilla vähän. Majoituspaikan omistaja kertoi, ettei kukaan täällä käytä taksia, ne ovat kalliita. Metro ja ratikat ovat myös helppo, edullinenkin, tapa liikkua. Junakin tulee aivan keskustaan saakka. Maksoimme kolmen päivän metrolipusta 16 e ja se käy myös busseihin sekä raitiovaunuihin. Lipuntarkastajat tuntuvat kiertävän ahkerasti ratikoissa ja sakkoja liputtomuudesta kirjoitetaan välittömästi, myös ulkomaalaisille.

Näppärä pikkuauto kanaalin varrella Amsterdamissa.

Fillareita, fillareita, massoittain kaikkialla.

Fillaristeilla on omat ajokaistat.
Vanhan kaupungin ihmismassoja.
Vanhaa kaupunkia.

Marihuanaa poltellaan laillisesti tietyissä alan kapakoissa, vaikka tupakkalaki on voimassa myös Hollannissa.
Tuhmaa pehmotaidetta.
Myös "sitä" löytyy vanhasta kaupungista.
Vapaamielisen kaupungin kuvaan kuuluu myös graffitteja. Osa lienee luvallisesti tai tarkoituksella tehtyjä.

Graffitteja.


Taidetta gallerian näyteikkunassa.
Kanaalin reunalla kasvava puu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos, että kommentoit matkablogiani! Terveisin Raili